Chcete znát i význam slangových výrazů? Klikněte zde!
Systém pro regulování teploty (ochlazování i topení) v interiéru vozu.
Brzdový systém zabezpečující, že si kola při plném sešlápnutí brzdového pedálu zachovají maximální přilnavost bez jejich zablokování a klouzání - tisíce impulzů řídící jednotky upravují tlak brzdového systému a tím brání blokaci kol.
Sleduje provoz před vozidlem a automaticky upravuje rychlost a udržuje bezpečný odstup - systém zpomaluje a zrychluje na nastavenou rychlost podle aktuální dopravní situace, což je usnadňuje řízení zejména na dálnicích a rychlostních komunikacích.
Pokročilé radarové a kamerové asistenční systémy, které přímo ovlivňují řízení vozidla s cílem zajistit efektivnější řízení a práci s informacemi - zahrnuje systémy od varování při vybočení z jízdního pruhu až po nouzové brzdění a adaptivní tempomat.
Mění světelný kužel dle rychlosti a tím zajišťují optimální osvětlení vozovky a jejího okolí vzhledem k rychlosti jízdy a povětrnostním podmínkám. Systém je dodáván výhradně s xenonovými světlomety a lze vypnout.
AGR ventil (též EGR ventil) slouží k recirkulaci výfukových plynů, když zpětným nasátím části zplodin zpět do sacího potrubí přispívá ke snížení emisí výfukových plynů (zejména oxidů dusíku).
Tzv. kontrola trakce - systém bránící protáčení hnacích kol (pneumatik) na hladkém nebo naopak značně nerovném či nezpevněném povrchu např. při rozjezdu (systém ASR mohou mít pouze vozy se systémem ABS).
Původní označení pro olejovou náplň se postupně začalo přeneseně využívat i jako označení pro systém automatické převodovky.
Zařízení na automatickou výměnu olejové náplně a vyčištěční (proplach) automatické převodovky.
Upozorňuje na přítomnost jiného dopravního prostředku v místě „mrtvého úhlu“, když pomocí dvou radarů v zadním nárazníku sledují prostor až 20 m za automobilem - přejíždění z pruhu do pruhu je tak bezpečnější.
Datová sběrnice využívaná pro vnitřní komunikační síť senzorů a funkčních jednotek v automobilu, kde zajišťuje zejména vzájemnou komunikaci mezi elektronickými řídícími jednotkami.
Alternativní označení pro ECU (elektronická řídící jednotka).
Automatizovaná převodovka s možností postupného zrychlování / zpomalování motorového vozidla v nepřetržitém rozsahu převodových poměrů - nemá převodové stupně.
Standardizovaný přípojný konektor ve vozidle - jednotná 16 pinová diagnostická zásuvká umístěná ve vozně v místa přístupném řidiči, nejdále však 50 cm od volantu (zavedená standard em „SAE J1962“).
Alfanumerický kód chyby systému - kód, kterým diagnostika označí nalezené/načtené chybové hlášky.
Mezinárodní číslo produktu sloužící pro jeho snažší identifikaci v různých skladových či obchodních systémech a databázích (také International Article Number ).
Systém sleduje změnu zatížení náprav při brzdění a upravuje brzdný tlak na každém kole tak, aby byl brzdný účinek maximální - přídavný prvek pro systém ABS, který ještě více zefektivňuje brzdění a zkracuje brzdnou dráhu.
Alternativní označení pro ECU (elektronická řídící jednotka).
Vestavěný počítač pro řízení automobilových systémů (motor, brzdový systém…) - řídicí jednotka sleduje činnost systém prostřednictvím elektrických vstupů různých senzorů a následně pomocí elektrických výstupů provádí regulační zásahy, kterými řídí akční členy (žárovka, servo, elektromagnetický ventil apod.) - pro vzájemnou komunikaci řídicích jednotek slouží síťové rozhraní (sériové sběrnice „CAN“, „LIN“ nebo „FlexRay“).
EGR ventil (též AGR ventil) slouží k recirkulaci výfukových plynů, když zpětným nasátím části zplodin zpět do sacího potrubí přispívá ke snížení emisí výfukových plynů (zejména oxidů dusíku).
Diagnostická specifikace pro evropské vozy, vycházející z OBD II, která definuje normy elektronických funkcí pro řízení systémů motorů, emise výfukových plynů nebo trvalé zajištění min. vypouštění škodlivin během provozu vozidla - tato norma specifikuje také standardy EURO V a EURO IV týkající se množství povolených emisí (od roku 2008 je pro evropské výrobce závazná norma EOBD2).
Elektronická regulace výkonu motoru u moderních vozů s elektronickým plynovým pedálem a škrtící klapkou, které řídí přívod vzduchu a paliva do motoru a ovlivňují tak jeho výkon a spotřebu.
Cíleným aktivovaním brzd jednotlivých kol se systém snaží zabránit nežádoucímu přetočení auta (funguje jen ve spojení s ABS).
Elektronický katalog náhradních dílů a informační systém pro automobily koncernu VW (autorizované servisy) - je dostupný i v češtině, obsahuje technické informace i obrázky všech součástek v automobilu a sestavový (rozkladový) výkres s umístěním dílu, přižemž zobrazuje i jeho objednací číslo (případně varianty).
Elektronický katalog dílů pro neznačkové prodejce - je dostupný i v češtině, obsahuje obrázky každého dílu v automobilu a sestavový (rozkladový) výkres s umístěním součástky a zároveň zobrazuje i objednací číslo dílu (případně varianty).
Funkce vyvažovaček značky Giuliano pro rychlé rozdělení vyvažovacích závaží za paprsky.
Hnací síla motoru je vedena k přední nápravě, která je zároveň využívána i k řízení - pohon předních kol je v současné době nejrozšířenějším způsobem pohonu u osobních vozů.
Systém pro jízdní navigaci a určení polohy vozidla s velkou přesností dosahovanou pomocí stacionárních družic.
Číselné (poměrové) vyjádření , jak může konkrétní látka zvýšit teplotu klimatu v poměru potenciálu oxidu uhelnatého - hodnota ukazuje stoletý potenciál oteplování 1kg plynu ku 1 kg CO2 – čím vyšší číslo, tím větší potenciál (evropské směrnice nařizují do klimatizací automobilů látky s hodnotou GWP 150 a méně).
Automobily s hybridním elektrickým pohonem, které mohou využívat tradiční spalovací motor, elektromotor nebo jejich kombinaci.
Systém napomáhající plynulému rozjezdu ve svahu bez nechtěného couvnutí.
Diagnostická norma pro v Japonsku vyráběné vozy vycházející z OBD II - nedefinuje celé nové hodnoty, pouze používá specifické protokoly na čtení živých hodnot z vozu.
Datové vedení (předchůdce CAN-Bus) a také asynchronní sériový protokol - norma EOBD využívá pro komunikaci s vozem právě vedení přes „K-Link“ (v zásuvce PIN 7) - používá se na výstup do diagnostické zásuvky u vozů Škoda Octavia I, Felicia, Fabia, Superb (Octavia II jej má jen mezi ř.j. motoru a diagnostickou zásuvkou).
Vícemístné číslo na bočnici pneumatiky informující o její nosnosti - při stejném rozměru pneumatik se mění na základě hmotnosti vozidla – např. pro malé auta, limuzíny střední třídy nebo dodávky.
Laserové ukazovátko pro rychlé a přesné umístění lepících závaží na místo označené paprskem.
Automobil, jehož konvenční pohonná jednotka je doplněna elektromotorem a přídavnou baterií. Díky této úpravě dokáže mild-hybrid lépe využívat rekuperovanou energii.
Čtyřdobý zážehový motor s vícebodovým vstřikováním paliva do sacího potrubí těsně před jednotlivé sací ventily.
Systém vyvažovaček značky Giuliano pro nastavení měřidel bez použití vzorku pneumatiky nebo kola.
Norma pro automobilovou diagnostiku - mechanické rozhraní pro připojení diagnostické hlavy/kabelu pro navázání komunikace mezi diagnostickým přístrojem a řídicími jednotkami ve vozidle (od roku 2001 ji mají všechny zážehové a od roku 2003 i vznětové vozy).
Původní výbava vozidla z prvovýroby.
Funkce vyvažovaček značky Giuliano umožňující umístit vyvažovací tyčové závaží na spodní vnitřní část hliníkového kola (v 6:00).
Systém vyvažovaček Giuliano, který minimalizuje statickou nevyváženost a snižuje počet potřebných protizávaží.
Syntetické oleje pro klimatizace s chladivem R 134a dostupné v různých viskozitách (např. nízká ISO46 či velmi vysoká ISO150) - polyalkylen glykoly mají výbornou kluzkost a vysoký index viskozity, ale bohužel také nízkou odolností proti oxidaci, což znemožňuje použití jako motorové oleje - jsou ale oblíbené jako základní surovina pro průmyslové převodové oleje a brzdové kapaliny a také jako spolehlivé mazadlo pro uzavřené klimatizační systémy.
Systém run-flat pneumatik vyvinutý společností Michelin, který využívá speciální typ ráfku a pneumatiky s polotuhým kroužkem instalovaným na ráfek pomocí speciálního vybavení - tato konstrukce pneu umožňuje dočasné použití kola i v případě propíchnutí pneumatiky.
Patentovaný elektromechanický systém značky HOFMANN pro bezpečně a snadné upnutí kola do vyvažovačky vždy konstantní silou.
Alternativní označení pro ECU (elektronická řídící jednotka).
Automobil, který může nezávisle jezdit na fosilní paliva i elektrický proud. Plug-in hybrid je vybaven trakční baterií, kterou lze dobíjet z elektrické sítě a umožňuje tedy jízdu výhradně na elektrický pohon.
Inovativní samonastavovací technologie zouvaček značky John Bean zajišťuje optimální točivý moment a maximalizuje otáčky pro bezpečný a efektivní provoz.
Kód pro náhodně (sporadicky) se vyskytující chybu v paměti závad řídící jednotky - tyto chyby se obvykle objeví jen během jednoho cyklu a nejsou trvalé (např. vynechání válce při startu).
Patentem chráněný systém značky Hofman pro optimalizovanou rychlost otáčení kola při vyvažování podle konkrétní specifikace daného kola.
Modernější náhrada za chladivo R134a v automobilových klimatizacích s výrazně nižším GWP, což lépe odpovídá evropské směrnici z roku 2011- chladivo je mírně hořlavá, ale v běžných podmínkách se nevznítí a je tedy považováno za stejně bezpečné jako R-134a (k manipulaci je nutný certifikát o absolvování zákonného školení).
Klasické chladivo používané k odvodu tepla (ochlazování) v automobilových klimatizačních systémech - je to směs freonu a jiných plynů, která má při nežádoucím úniku do vzduchu negativní vliv na ozonovou vrstvu a globální oteplování, k manipulaci s ním je proto nutný certifikát o absolvování zákonného školení.
R744 (velice čisty oxid uhičitý s nízkým obsahem vlhkosti) je přírodní netoxické a nehořlavé chladivo používané klimatizačních systémech vozů nové generace - je považováno za ´ekologickou´ a bezpečnou alternativu stávajících (hořlavých) chladiv, přičemž CO2 navíc nepodléhá žádnému patentu a na celém světě neexistují žádné omezení (k manipulaci s chladivem je nutný certifikát o absolvování zákonného školení).
Pneumatiky s technologií RUN FLAT, tedy se speciálně vyztuženou bočnicí umožňující jízdu (dojezd) i po ztrátě tlaku v pneu - max. rychlostí 80 km/h na vzdálenost až 80 km (používáno jen ve vozech se systémem pro kontrolu tlaku v pneu).
Jednotka používaná pro vyjádření rychlosti otáčení různých mechanických zařízení (motor, turbodmychadlo, vyvažovačky, vrtačka...).
Hnací síla motoru je vedena k zadní nápravě, zatímco přední část je určena pouze k řízení - zadní pohon bývá oblíbený zkušenými řidiči preferujícími aktivní řízení a využívá se nejčastěji ve sportovních autech.
Multifunkční kamera rozpozná při snížené viditelnosti automobily v protisměru a odstíní dálková světla tak, aby nebyli ostatní účastníci provozu oslněni - systém tedy umožňuje nevypínat dálková světla při potkání jiných automobilů.
Patentovaná technologie značky JohnBean na automatickou detekce šířky ráfku vyvažovaného kola sonarovými senzory - eliminuje potřebu ručního zadávání.
Revoluční, patentově chráněná technologie značky Hofmann, která při zouvání/nazouvání pneumatiky optimalizuje působící točivý moment na kolo a automaticky stanovuje maximální rychlost otáčení kola.
Pneumatiky s technologií RUN FLAT, tedy se speciálně vyztuženou bočnicí umožňující jízdu (dojezd) i po ztrátě tlaku v pneu - max. rychlostí 80 km/h na vzdálenost až 80 km (používáno jen ve vozech se systémem pro kontrolu tlaku v pneu).
Fukce značky JohnBean umožňující jednoduše ukrýt závaží za paprvky vyvažovaného kola (pro zachování designu kola).
Systém sledování tlaku v pneumatikách vozu, který řidiče upozorní např. na ztrátu předepsaného tlaku či defekt pneumatiky - systémy využívající různé technologie měření či poměřování jsou od roku 2014 povinnou součástí pro všechna nová auta.
Německý státní zkušební institut pro testování a schvalování technické způsobilosti řady výrobků vč. automobilů a servisního vybavení za účelem ochrany lidí (uživatelů) i životního prostředí.
V2G umožňuje elektromobilům vracet energii zpět do elektrické sítě. Tato technologie pomáhá stabilizovat elektrickou síť a umožňuje vlastníkům elektromobilů vydělávat peníze prodejem přebytečné energie zpět do sítě.
V2H je technologie, která umožňuje používat energii z baterie elektromobilu k napájení domácnosti. Může sloužit jako záložní zdroj energie při výpadku proudu.
V2L umožňuje používat energii uloženou v baterii elektromobilu pro napájení externích zařízení, jako jsou spotřebiče nebo nářadí.
Soubor diagnostických zařízení, přípravků, programů a speciálního nářadí pro vozy koncernu VW - přístroje VAG čtou paměť závad, zkouší funkce nastavovaných členů, pomáhají při posuzování senzorů a mají mnoho dalších funkcí.
Obecně používané označení (vozidel) koncernu VW, které vychází z dnes již nepoužívaného označení vytvořeného samotným koncernem pro distribuci svých vozů v letech 1978-92.
Soubor autorizovaného servisního vybavení schváleného automobilkou pro použití ve značkových servisem koncernu VW - schválené produkty(obvykle alternativy některých běžně dostupných strojů) jsou označeny kódem VAS doplněných čtyř nebo šestimístným číslem (např. vyvažovačka kol VAS 741 029 = HOFMANN GEODYNA® 8250-2P).
Mezinárodně jednoznačný identifikátor motorových vozidel tvořený 17 písmeny a číslicemi, zpravidla vyražený na štítku trvale připevněném ke karoserii vozu nebo vyražený do karosérie samotné - (první 3 znaky identifikují zemi původu a výrobce / 4. – 6. znak definuje popisný kód vozidla / zbývající znaky tvoří sériové číslo, kde 10. znak zleva identifikuje modelový rok a 11. znak továrnu).
Významné německé sdružení výrobců pryže, které testuje různá zařízení na výrobu či práci s pryžovými produkty (např. souvačky pneumatik) - WDK uděluje prestižní schválení a certifikace dozkazující dodržování přísných limitů a směrnic sdružení.
Prodloužený servisní interval používaný u některých vozů koncernu VW - při dodržení předepsaných podmínek umožňuje prodloužení servisního intervalu až na 30.000 km (ev. max. dva roky).
Funkce plniček klimatizací značky SPIN umožňující úpravu množství chladiva dle aktálních teplotních podmínek.
Siems a Klein, spol. s r.o.
Krajní 1230
252 42 Jesenice u Prahy
IČO: 15268063
DIČ: CZ15268063