Chcete znát i význam zkratek? Klikněte zde!
Extrémně čistý roztok močoviny v demineralizované vodě, který pomáhá se snižováním obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech. Kapalina AdBlue je automaticky vstřikována do výfukového potrubí, v němž způsobuje vznik selektivní katalytické redukce, která rozkládá oxidy dusíku na vodu a neškodný dusík.
Důležitá součást zařízení na měření geomerie - odrazné terče pro instalaci na kola, jejichž sledování kamerami či laserem umožní rychlé naměření všech primární i sekundárních úhlů nápravy (sbíhavost, odklon, záklon, úhel jízdní osy, max. úhel natočení kol, přesazení...).
Výměnná šroubovací hlavice pro vsazení do rukojeti nebo do elektrického nářadí s regulací otáček (akušroubovák), přičemž pro nasazení slouží vnější šestihran o rozměru 6,35 mm (1/4 palce) - drážkový profil bitu musí odpovídat drážce šroubu (např. plochá nebo různé křížové drážky, imbus nebo torx).
Topení s vlastním (nezávislým) systémem fungování - ohřívá vůz nebo jeho motor, přestože ten není nastartovaný.
Porovnává nastavený údaj o požadované teplotě s údaji mnoha čidel (teplota vzduchu, intenzita slunečního svitu, teplota v interiéru a na výstupu klimatizace) a podle nich reguluje topení nebo chlazení, odmlžování oken, nasměrování ventilace, intenzitu proudění vzduchu nebo vnitřní cirkulaci.
Proces odstraňující se spalovacího systému uhlíkové usazeniny (karbon), které se postupně hromadí na ventilech, v sacím i výfukovém potrubí, na pístech a spalovací komoře, čímž snižují efektivitu a výkon motoru - vedle chemických přípravků a palivových aditiv je aktuálně používaná také šetrná metoda dekarbonizace vodíkem = využití směsi vodíku a kyslíku vedených do sání motoru.
Rovnací přístroj s tažným ramenem a hydraulickou ruční pumpou s příslušenstvím (různé přípravky, opěrky a řetězy) používaný pro rychlé vyrovnávání menších deformací karosérie.
Moderní zařízení na měření a seřízení geometrie náprav/podvozku, přičemž seřízení spočívá v nastavení úhlů v souladu s parametry stanovenými výrobcem vozidla - žádaná autoservisní služba, neboť správné nastavení geometrie snižuje náklady na provoz vozidla a zvyšuje komfort i bezpečnost jízdy.
Celkové nastavení všech prvků náprav/podvozků nejen motorových vozidel - má zajistit optimální pozici kol vůči vozovce = aby byla ve styku s povrchem co nejvyšší možnou plochou, což pozitivně ovlivňuje ovladatelnost vozidla i komfort jízdy (základní parametry celkové geometrie náprav jsou odklon / záklon kol a sbíhavost kol).
Sada nástrčných klíčů složená z alespoň jedné ráčny a několika nástrčných hlavic (ořechů), umístěná v kompaktním plechovém nebo častěji plastovém kufříku.
Pryžové těsnění otáčejících se hřídelí a ložisek sloužící k těsnému oddělení dvou prostředí, která mají stejný nebo odlišný obsah (např. voda × plyn, olej × plyn) - podle původního výrobce označovaké také jako simmerring nebo simering.
Slouží ke zvedání kusových břemen do výšky několika centimetrů až desítek centimetrů - podle způsobu přenosu síly se zvedáky rozdělují na mechanické, pneumatické, hydraulické či kombinované.
Převlečné šrouby (matice) na brzdové i jiné trubkové vedení - je řada různých typů, které se liší tvarem, délkou, rozměrem závitu atd.
Oficiální osvědčení udělené příslušnými státními institucemi, výrobci nebo dovozci automobilu určené značky a typu, že předmětné vozy odpovídají příslušným mezinárodním a národním předpisům (homologaci musí mít všechny automobily schválené pro provoz na veřejných komunikacích).
Zahloubení hlavy šroubu ve tvaru šestiramenné růžice, která při dotahování/povolování poskytuje zvýšený přenos točivého momentu z klíče na šroub (pokud klíč svou velikostí přesně odpovídá otvoru) - používá se i verze s otvorem uprostřed růžice (Torx Tamper) a také varianta Torx-plus s hranatějšími výstupky růžice.
Typ drážky hlavy šroubu, která slouží k jeho povolování a utahování klíčem tvořeným nebo zakončeným šestibokým hranolem - název vznikl ze zkratky INBUS názvu Innensechskantschraube Bauer und Schaurte (vnitřně šestihranný šroub Bauer a Schaurte), pod kterým byl tento systém (tj. šroub se šestihranným otvorem a k němu pasující klíč) v roce 1936 patentován.
Zabezpečovací zařízení bránící nastartování automobilu bez originálního klíče s unikátní integrovanou elektronickou jednotkou - moderní imobilizéry používají proměnlivé (plovoucí) kódy, které se přepisují při každém použití, aby nešly jednoduše zkopírovat a zneužít.
Stará jednotka vzdálenosti stále používaná například v USA. 1 palec = 25,4 mm / 1 mm = 0,03937 palce.
Výkonné zařízení pro povolování rezavých matic, šroubů a spojovacích tyčí pomocí efektivního ale bezpečného zahřívání kovových dílů - náhrada za dříve využívaný CO2 hořák.
Mezichladič plnicího vzduchu příp. palivové směsi je zařízení u přeplňovaných motorů, jehož úkolem je ochlazovat stlačený vzduch (palivovou směs) vystupující z turbodmychadla - tím lze dostat do válce více vzduchu umožňujícího shoření větší dávky paliva a tedy vyšší výkon motoru.
Soubor úkonů, které za specifikovaných podmínek srovnají/nastaví vztah mezi hodnotami indikovanými měřicím systémem a hodnotami reprezentovanými referenčním standardem (etalonem) - pravidelná kalibrace zaručuje konstantní přesnost prováděného měření a z toho plynoucích služeb.
Kyslíková sonda kontrolující spaliny ve výfukovém systému - její funkce je klíčová pro správný chod motoru, neboť porovnává referenční vzduch s výfukovými plyny a na základě jejích údajů řídicí jednotka motoru určuje správný směšovací poměr paliva a vzduchu.
Vzduchová bublinka ve speciální kapalině integrovaná většinou do akrylátového skla - miniaturní vodováha sloužící k základnímu vyměření roviny.
Klíč s ráčnovým mechanismem sloužící výhradně k dotahování šroubů a matic předepsaným momentem síly (v Nm) - pro přesné a bezpečné utažení šroubů/matic, které je nutné pro správnou funkci strojních součástí i bezpečnost a životnost šroubových spojů.
Dříve především pneumaticky, dnes stále častěji také aku/elektricky poháněný ruční nástroj pro utahování či naopak povolování velkých šroubů a matic, který efektivně kombinuje rotaci a údery/rázy vysílané ve směru otáčení - má čtyřhranný unašeč (1/2“ nebo 3/8“) na klíčové nástavce a o jeho síle vypovídá utahovací (točivý) moment.
Postavení kola směrem k vozovce, tedy vychýlení kola resp. jeho středové osy od kolmice s vozovkou - pozitivní odklon (+) je-li horní část kol vychýlena ven, resp. negativní odklon (-) při vychýlení horní části kola dovnitř (pneumatiky jsou tímto jednostranně zatíženy, což snižuje jejich nosnost).
Výměnný klíčový nástavec (hlavice klíče) používaný v kombinaci s ráčnou či jinou rukojetí nebo s akušroubovák či utahovákem - nástavce jsou dostupné v mnoha různých velikostech i profilech.
Kompaktní přenosné zařízení ke zvedání břemen do výšky pomocí jednoduché, pákou ovládané soustavy hydraulických válců (pístů).
Přípravek na úpravu (pertlování/lemování) konců brzdového potrubí a hydraulických hadic - při montáži potrubí je třeba konce upravit (tzv. pertlovat) speciálním přípravkem, aby bylo možné trobku následně pomocí převlečného závitu (tvz. holendru) připojit k soustavě.
Utahovací/povolovací nástroj (páka) s ráčnovým mechanismem - ozubeným systémem, který umožňuje pracovní pohyb jedním směrem a přeskočení zubu (volný pohyb) směrem zpět, což výrazně urychluje práci, stačí pohybovat násadou ráčny (pákou) tam a zpět jen o určitý úhel - čím víc zubů, tím menší je úhel pootočení (např. 72 zubů umožňuje pootočení jen o úhel 5°).
Dílenské optické zařízení pro kontrolu/nastavení všech typů světlometů, je na podvozku se třemi kolečky a má natáčecí sloupek tubusu.
Zjednodušeně vzdálenost středů pneumatik - jeden ze základních rozměrových parametrů vozidla.
Vzdálenost předních a zadních kol - jeden ze základních rozměrových parametrů vozidla.
Symetrický úhel, který svírají podélné osy kol vozidla - má klíčovou roli v celkové geometrii náprav a ovlivňuje chování vozu na vozovce (má velký vliv na jízdní vlastnosti vozu i na opotřebení pneumatik).
Pryžové těsnění otáčejících se hřídelí a ložisek sloužící k těsnému oddělení dvou prostředí, která mají stejný nebo odlišný obsah (např. voda × plyn, olej × plyn) - podle původního výrobce označovaké také jako simmerring nebo simering.
Utahovací/povolovací páka (vratidlo) s kardanovým klubem a obvykle i prodlouženou rukojetí pro výrazné zvýšení točivého momentu.
Látky vzniklé rozkladem oleje (např. motorového) nebo paliva, které následně znečišťují a ulpívají v motorovém/olejovém/palivovém systému (na stěnách válců, na tryskách apod.).
Dílenský stroj pro změření rozložení hmotnosti kola (pneumatika + disk) a následné přesné vyvážení tak, aby nedocházelo k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik a prodlužovala se životnost kol - dostupné jsou stroje s různými stupni automatizace (především při zadávání vstupních dat a určení polohy vyvažovacího závaží).
Zařízení, které slouží jako zásobník stlačeného vzduchu, nejčastěji u kompresoru. V praxi se používá k uchovávání vzduchu pod tlakem, který je následně využíván v různých aplikacích, například v průmyslu, pneumatických nástrojích, automobilových systémech nebo v oblasti energetiky.
Úhlová odchylka čepu od svislé osy řízeného kola u automobilu či motocyklu (měřená v podélné ose vozu), tedy úhel mezi svislou osou vozu a osou čepu (imaginární průsečka středů horního a dolního kulového čepu) - nastavení záklonu rejdového čepu může optimalizovat charakteristiky vozu pro některé konkrétní (např. závodní) situace.
Hydraulické rameno na kolečkách určené pro vyjmutí motoru z auta - typický nástroj v každém dílně.
Stroj určený pro montáž a demontáž pneumatik na automobilech, nákladních vozidlech, motocyklech a dalších vozidlech. Využívá se především v pneuservisech a dílnách, kde umožňuje rychlou a efektivní výměnu pneumatik bez nutnosti manuálního úsilí.
Siems a Klein, spol. s r.o.
Krajní 1230
252 42 Jesenice u Prahy
IČO: 15268063
DIČ: CZ15268063